FOTO: Obilazak podmornice Bofen u Perl Harboru – u utrobi mašine za ubijanje

 

Priliku da obiđem Nacionalni memorijalni kompleks u Perl Harboru dobio sam radeći kao fotograf za kompaniju Princez kruz (Princess Cruises). I ono što mi je odmah privulo pažnju bila je upravo pomenuta podmornica, koja je od kraja sedamdesetih godina prošlog veka otvorena za posetioce memorijalnog kompleksa. Ideja da se ukrcam na podmornicu iz Drugog svetskog rata i obiđem njenu unutrašnjost delovala je neodoljivo. Bez ikakvog znanja o istoriji tog ratnog plovila, pomislio sam da će biti veoma uzbudljivo, što se svakako ispostavilo kao tačno. Tumaranje kroz uzan prostor, sobe sa cevima za projektile, pogonske delove plovila i sobe za posadu bilo je nezaboravno.

Međutim, nakon što sam u svojoj hotelskoj sobi u Honoluluu istražio više o Bofenu, počeo sam da drugačijim očima gledam na svoju avanturu prethodnog dana. Shvatio sam da njena priča nije slavna ratna priča o konačnom trijumfu „dobrih momaka“, već priča o krvavoj osveti.

Posetioci na palubi Bofena

-Bofen nije bio u Perl Harboru za vreme japanskog napada na ovu luku 1941. godine. Sagrađen je i ušao je u upotrebu teg godinu dana kasnije – 1942. Nadimak mu je „Osvetnik Perl Harbora“ (engleski: „The Pearl Harbor Avenger“). Tokom devet ratnih patrola za vreme Drugog svetskog rata ova podmornica potopila je četrdeset tri japanska i jedan francuski brod – rekla mi je Gladis Ordonis – jedna od zaposlenih u memorijalnom kompleksu, koja dočekuje goste na podmornici Bofen (fotografija ispod).

Gladis Ordonis (Gladys Ordonez)

Četrdeset tri japanske i jedna francuska zastava na podmornici Bofen predstavljaju svojevrsu tablu sa rezultatom potopljenih neprijateljskih brodova, istaknutu na samoj podmornici

Ipak, ono što je propustila da mi kaže jeste to, da su većna tih brodova zapravo bili teretni i putnički brodovi, koji su često prevozili civile. Čak i da se potapanje teretnih i putničkih brodova delimično može opravdati uništavanjem neprijateljske logistike, jer Sjedinjene Američke Države i Japan jesu bili u ratu, koji je japanska carska mornarica započela upravo iznenadnim napadom na američku luku Perl Harbor 7. decembra 1941. godine, teško je razumeti nužnost nekih od ratnih operacija podmornice Bofen.

Svakako najkontroverzniji podatak, dostupan na Vikipediji, jeste taj, da je Bofen potopio  japanski teretno-putnički brod Cušima Maru (Tsushima Maru) kod ostrva Akusekidžima 22. avgusta 1944. godine. Tom prilikom poginulo je 1.534 od ukupno 1.788 putnika i članova posade. Među nastradalima je bilo i 780 dece školskog uzrasta. Inače u napadu japanske carske mornarice na Prel Harbor, što u prevodu znači Biserna luka, poginulo je 2.408 ljudi, od čega 68 civila, a potopljeno je devetnaest brodova američke ratne mornarice.

Nakon što sam obavio istraživanje za članak, fotografije unutrašnjosti podmornice dobile su sasvim drugačiju konotaciju. Na slikama ispod mogu se videti cevi za torpeda. Iako u momentu kada sam snimio te fotografije to nisam potpuno shvatao, sada mi je jasno – kao što kaže sam naslov – da sam se nalazio u mašini za ubijanje.

U levoj cevi nalazi se torpedo, dok je desna cev prazna

Sledeći torpedo spreman da uđe u cev za lansiranje

                                                                                                                                                                                       Dva torpeda u skladištu

Ono što ostavlja veći utisak od oružja, jesu prostorije za posadu u unutrašnjosti podmornice. Stojeći u spavaćim sobama mornara, kancelarijama i u kuhinji u kojoj su pripremali hranu, stiče se utisak, da su oni bili samo obični ljudi, zahvaćeni haosom rata. Te prostorije predstavljene su toliko realistično, da se na zidovima mogu videti stare crno-bele fotografije, kao i predmeti iz tog perioda.

Kreveti članova posade

Soba za posadu sa novinama i kutijama cigareta iz perioda Drugog svetskog rata

Kuhinja

Trpezarija

Uzana kancelarija

Bofen je podmornica takozvane Balao klase, koju pokreću dizel gorivo i električna energija. Dugačka je devedeset pet metara, a ime je dobila po vrsti ribe koja se zove bofen, navodi se na Vikipediji. Na fotografijama ispod prikazani su pogonski delovi unutrašnjosti podmornice.

Neke od sprava za upravljanje

Uzana mala vrata pomoću kojih se kreće kroz ionako skučen prostor

Jedan od topova na otvorenoj palubi

                                                                                                                                        Protiv-avionski top na gornjoj palubi

Svakako ne treba zaboraviti to, da je Japan u Drugom svetskom ratu bio saveznik nacističkog režima u Nemačkoj. Koliko god da je borba protiv takvog zla opravdana, spomenici poput Bofena opominju da rat uvek treba da bude poslednji izbor. A čak i kada se takav izbor napravi, sve one međunarodne konvencije koje zabranjuju ubijanje nedužnih civila apslolutno nisu nepotrebne, već nužne.

Fotografije i tekst: Miloš Pavkov

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *