СТЕРИЈИНО ПОЗОРЈЕ И БИОСКОП АРЕНА СИНЕПЛЕКС ПРЕДСТАВЉАЈУ НОВИ ПРОГРАМ – ФИЛМСКИ КРУГОВИ

Мирослав Радоњић, директор Стеријиног позорја и Небојша Ћетковић, директор предузећа за филмску, ТВ и видео дистрибуцију Арт Виста, у чијем склопу је и биоскоп Арена Синеплекс потписали су Протокол о пословној сарадњи. Овим протоколом предвиђена је сарадња у реализацији програма „Филмски кругови“ који представља селекцију документарних филмова са простора бивше Југославије. У оквиру 69. Стреријиног позорја, од 27. маја до 2. јуна, имаћемо прилику да пратимо нову програмску целину у биоскопу Арена Синеплекс.
Улазнице ће бити у продаји на благајнама биоскопа Арена Синеплекс од 10. маја.
Селекцију филмова сачинио је Александар Рељић, аутор бројних документарних филмова, а током Филмских кругова имаћемо прилику да погледамо:

El Shatt – nacrt za utopiju (Иван Рамљак)
Једна жена, један век (Желимир Жилник)
Досије: Лабудовић – Несврстани (Мила Турајлић)
Творнице радницима (Срђан Ковачевић)
Помрачење (Наташа Урбан)
Корени (Теа Ковач)
Филмски кругови на 69. Стеријином позорју, са својим дугометражним документарним филмовима у ревијалној селекцији, на најбољи начин ће приказати тенденције у документарном филму, које се баве темама из некадашње Социјалистичке Федеративне Републике Југославије, са освртом на актуелни друштвено-политички, економски и културни контекст пост-југословенског простора.
Ова ревијална селекција показаће и колико се данас аутори у региону интересују и баве темама проблематике југословенског наслеђа, које у“маин стрим“ круговима бивших република нису популарне, а често су и непожељне.

Но, прво да објаснимо откуд документарни филм као медиј на 69. Стеријином позорју?

Разлог је једноставан ‒ документарни филм се толико развио у последње две деценије, да осваја свет на свим престижним светским фестивалима, због чињенице да је средство које прецизно чита наше послератне и транзицијске трауме, као и феномене историјског ревизионизма, према нечему што је био наш југословенски идентитет.
Ти проблеми су предмет и великог броја домаћих драмских текстова.
Стога, чини се да је Стеријино позорје, као највећи фестивал домаће драме, право место за ревију документарних филмова који се баве пост-југословенским идентитетским темама, које сигурно могу бити добра инсипирација драмским писцима за неке нове домаће текстове. Ревија ових документарних филмова приказује период од почетка стварања социјалитичке Југославије, преко борбе за њену независност, значаја у свету као лидера Покрета несврстаних и земаља трећег света, безбрижност тога времена, затим система социјалистичког самоуправљања и на крају крвавог распада, суочавања са прошлошћу, па све до жала за домовином, завичајем из којег су многи били присиљени да побегну.
Све ово су, чини се, теме које се и даље тичу и тицаће се свих нас, а самим тим и наших аутора, пре свега драмских писаца, књижевника, сценариста…
Такође, важно је да нагласимо да се аутори документарних филмова, осим тога што се храбро хватају у коштац са темама које нас оптерећују, и у продукцијском смислу повезују са колегама у бившим југословенским републикама, тако да је у годинама уназад створена једна неформална сцена документарног филма која заједнички дише и живи на пост-југословенском простору и тако представља пример добре праксе.
Зато, у сусрет јубилеју ‒ 70. Стеријином позорју, крећемо и са стеријанским круговима документарног филма, да би својим малим и скромним доприносом инспирисали домаће ауторе и на тај начин помогли развој домаће драме.

Селектор Филмских кругова, Александар Рељић, рођен је 1974. у Београду. Аутор је бројних документарних филмова који су се бавили темама културе сећања, ратних злочина, заштите људских права, ксенофобије и сл. Посебно се бавио темама страдања у Другом светском рату као и ратовима на простору бивше Југославије. Води малу новосадску продукцију „Core Dox“, основану 2019. са којом је до сада успео да сними три награђивана дугометражна документарна филма – „Процес Санџак“, „До даске“ и „Mamula All Inclusive“, у копродукцији са партнерима у земљи и региону. Његов филм „Унук (Enkel)“, који се бави темом Холокауста, баналности зла, али и праштања, добио је велики број домаћих и страних признања и био номинован за Најбољи европски документарни филм године 2018. на фестивалу Prix Europa у Берлину. Запослен је у Документарно-образовном програму Радио телевизије Војводине, а две године је био на месту одговорног уредника редакције. У свет филма дошао је након дугогодишње плодне каријере у новинарству.

У оквиру Филмских кругова на 69. Стеријином позорју биће организован и округли сто са следећим темама:
• Документарни филм са пост-југословенским темама
• Продукција, копродукције и дистрибуција документарних филмова на пост-југословенском простору

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *