ФОТО: Обилазак подморнице Бофен у Перл Харбору – у утроби машине за убијање

 

Прилику да обиђем Национални меморијални комплекс у Перл Харбору добио сам радећи као фотограф за компанију Принцез круз (Princess Cruises). И оно што ми је одмах привуло пажњу била је управо поменута подморница, која је од краја седамдесетих година прошлог века отворена за посетиоце меморијалног комплекса. Идеја да се укрцам на подморницу из Другог светског рата и обиђем њену унутрашњост деловала је неодољиво. Без икаквог знања о историји тог ратног пловила, помислио сам да ће бити веома узбудљиво, што се свакако испоставило као тачно. Тумарање кроз узан простор, собе са цевима за пројектиле, погонске делове пловила и собе за посаду било је незаборавно.

Међутим, након што сам у својој хотелској соби у Хонолулуу истражио више о Бофену, почео сам да другачијим очима гледам на своју авантуру претходног дана. Схватио сам да њена прича није славна ратна прича о коначном тријумфу „добрих момака“, већ прича о крвавој освети.

Посетиоци на палуби Бофена

-Бофен није био у Перл Харбору за време јапанског напада на ову луку 1941. године. Саграђен је и ушао је у употребу тег годину дана касније – 1942. Надимак му је „Осветник Перл Харбора“ (енглески: „The Pearl Harbor Avenger“). Током девет ратних патрола за време Другог светског рата ова подморница потопила је четрдесет три јапанска и један француски брод – рекла ми је Гладис Ордонис – једна од запослених у меморијалном комплексу, која дочекује госте на подморници Бофен (фотографија испод).

Гладис Ордонис (Gladys Ordonez)

Четрдесет три јапанске и једна француска застава на подморници Бофен представљају својеврсу таблу са резултатом потопљених непријатељских бродова, истакнуту на самој подморници

Ипак, оно што је пропустила да ми каже јесте то, да су већна тих бродова заправо били теретни и путнички бродови, који су често превозили цивиле. Чак и да се потапање теретних и путничких бродова делимично може оправдати уништавањем непријатељске логистике, јер Сједињене Америчке Државе и Јапан јесу били у рату, који је јапанска царска морнарица започела управо изненадним нападом на америчку луку Перл Харбор 7. децембра 1941. године, тешко је разумети нужност неких од ратних операција подморнице Бофен.

Свакако најконтроверзнији податак, доступан на Википедији, јесте тај, да је Бофен потопио  јапански теретно-путнички брод Цушима Мару (Tsushima Maru) код острва Акусекиџима 22. августа 1944. године. Том приликом погинуло је 1.534 од укупно 1.788 путника и чланова посаде. Међу настрадалима је било и 780 деце школског узраста. Иначе у нападу јапанске царске морнарице на Прел Харбор, што у преводу значи Бисерна лука, погинуло је 2.408 људи, од чега 68 цивила, а потопљено је деветнаест бродова америчке ратне морнарице.

Након што сам обавио истраживање за чланак, фотографије унутрашњости подморнице добиле су сасвим другачију конотацију. На сликама испод могу се видети цеви за торпеда. Иако у моменту када сам снимио те фотографије то нисам потпуно схватао, сада ми је јасно – као што каже сам наслов – да сам се налазио у машини за убијање.

У левој цеви налази се торпедо, док је десна цев празна

Следећи торпедо спреман да уђе у цев за лансирање

                                                                                                                                                                                       Два торпеда у складишту

Оно што оставља већи утисак од оружја, јесу просторије за посаду у унутрашњости подморнице. Стојећи у спаваћим собама морнара, канцеларијама и у кухињи у којој су припремали храну, стиче се утисак, да су они били само обични људи, захваћени хаосом рата. Те просторије представљене су толико реалистично, да се на зидовима могу видети старе црно-беле фотографије, као и предмети из тог периода.

Кревети чланова посаде

Соба за посаду са новинама и кутијама цигарета из периода Другог светског рата

Кухиња

Трпезарија

Узана канцеларија

Бофен је подморница такозване Балао класе, коју покрећу дизел гориво и електрична енергија. Дугачка је деведесет пет метара, а име је добила по врсти рибе која се зове бофен, наводи се на Википедији. На фотографијама испод приказани су погонски делови унутрашњости подморнице.

Неке од справа за управљање

Узана мала врата помоћу којих се креће кроз ионако скучен простор

Један од топова на отвореној палуби

                                                                                                                                        Против-авионски топ на горњој палуби

Свакако не треба заборавити то, да је Јапан у Другом светском рату био савезник нацистичког режима у Немачкој. Колико год да је борба против таквог зла оправдана, споменици попут Бофена опомињу да рат увек треба да буде последњи избор. А чак и када се такав избор направи, све оне међународне конвенције које забрањују убијање недужних цивила апслолутно нису непотребне, већ нужне.

Фотографије и текст: Милош Павков

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *