Ljudi sa tri oka(25):- Mladen Bulut- DUŠA ŽIVE SLIKE

    Vojvođanski novinari  imali su značajnu ulogu u popularisanju sedme umetnosti i afirmaciji istaknutih stvaralaca u oblasti filmskog stvaralaštva u našoj zemlji. Jedan od njih je, svakako, i Mladen Bulut – višegodišnji predsednik Kino kluba „Novi Sad“, a potom i Društva novinara Vojvodine.

Mladen Bulut

 

 Istorija filma u našoj zemlji počela je krajem 1896. godine, kada su snimljene prve žive slike filma „Ulazak vlaka u novosadsku željezničku stanicu“. Sledeće stranice te istorije ispisali su članovi Novosadskog foto-kluba, osnovanog 1901.godine, koji su snimili nekoliko dokumentarnih filmova, među kojima je i film o Paliću, čija je premijera održana 1902. godine u Subotici. Od tada se film u Novom Sadu, do danas, „odmotavao“, ali  s višegodišnjim prekidima. Zlatnim slovima  zabeležene su premijere filma Novosađanina Totovića u bioskopu „Korzo“( pre toga ateljeu dvorskog fotografa Ivana Stojkovića), zatim „Hepi enda“, kriminalističkog filma Rodoljuba Malenčića, ratnih zapisa Geze Barte, formiranje  Kino kluba „Slavko Vorkapić“ 1951.godine…

 

   Martovska osmica

 

   „Kraj šezdesetih i početak sedamdesetih godina može se nazvati zlatnim periodom filma u Vojvodini. Amateri iz prethodnih godina u novosadskom Kino-klubu stasali su u vrsne autore i bili okosnica profesionalne filmske proizvodnje u „Neoplanta filmu“, a društvena zajednica je pomagala rad u svim vojvođanskim Foto-kino klubovima i školskim Foto-kino sekcijama, tako da su to bili pravi rasadnici filmskih talenata. Već na samom početku sedamdesetih godina, nosioci filmske produkcije u Kino klubu „Novi Sad“ bili su Ladislav Hajaš, Vladimir Ribarov, Andraš Otoš, Milorad Putnik,  a 1973.godine su se sa novim autorskim konceptom pojavili Branislav Obradović, Branislav Marinkov, Goran Sredojev, Artur Hofman, Dragan Latinović i drugi koji su i utemeljivači Jugoslovenskog festivala Martovska osmica“, rekao nam je Mladen Bulut, tadašnji predsednik Kino kluba „Novi Sad“, istaknuti autor, promoter i nosilac glavnih aktivnosti „Martovske osmice“, koja je postala ogledalo amaterskog filma nekadašnje Jugoslavije, pored već ustaljenih festivala „Žisel“ u Omoljici, Puli, Splitu, Beogradu, Kranju, Leskovcu, Somboru…

  – U vreme žestokih ideološko-političkih napada na autore takozvanog „crnog talasa“, u našem filmu uspeli smo da ih revitalizujemo i izborimo za slobodu filmskog stvaralaštva – veli Bulut, koji je u to vreme čitavu deceniju  uspešno sarađivao sa „obeleženim“ autorima Jocom Jovanovićem, Želimirom Žilnikom, Mišom Radivojevićem, Nebojšom Pajkićem, Slobodanom Šijanom…

Deo ekipe koja je u Kino klubu „Novi Sad“ daleke 1956.godine realizovala film „Kad bi klupe pričale“. S leva na desno su Boško Čanković, Borivoj Mirosavljević, Olivera Petković i Petar Latinović. Na jugoslovenskom festivalu u Beogradu Mirosavljević je dobio najviše priznanje-nagradu Saveza filmskih radnika Jugoslavije, za najbolju režiju.

 Optička varka

    Kad je Bulut bio na čelu Kino kluba „Novi Sad“, Jožefu Mađaru omogućeno je da u Pivnicama snimi poznati serijal o običajima Slovaka u Vojvodini, Željko Mazić je na festivalu naučno-tehničkih filmova osvojio prestižnu nagradu, Dragiša Krstić je realizovao dvosatni dokumentarno-igrani film „Dnevnik“, Dragan Majkić je snimio „Skok“, koji je ubačen u Kusturičin film „Otac na službenom putu“, Mirko Pot je dobio nagradu na UNIKI (Međunarodnom festivalu)….

   – Ponosan sam na sve te uspehe novosadskih filmadžija jer sam i ja tome doprineo. Snimili smo i seriju dokumentarnih filmova o izgradnji kapitalnih objekata u Novom Sadu, kao što su SNP i Spens.

Izvanredno smo sarađivali sa ostalim klubovima, naročito s komšijskim Foto-klubom „Branko Bajić“, školama, kulturnim centrima u Novom Sadu i Pančevu, prvi smo organizovali i projekcije amaterskih filmova, snimljenih na traci od 16 i 8 milimetara, na velikom platnu. Gledaoci su imali utisak da prisustvuju pravim profesionalnim projekcijama, jer smo koristili specijalne optičke sprave – s neskrivenim ponosom nam je rekao veliki filmski entuzijasta Mladen Bulut, potonji uspešni novinar i višegodišnji predsednik Društva novinara Vojvodine.

Mladen Bulut jbio je jedan od inicijatora za podizanje spomen biste Futožaninu Dušanu Šijačkom, jednom od utemeljivača novinarske organizacije u našoj zemlji

                        ZALJUBLJENIK ŽIVE SLIKE

    Mladen Bulut  rođen je u Novom Sadu 6.septembra 1951.godine. Školovao se u osnovnim školama „Vasa Stajić“ i „Sonja Marinković“, Gimnaziji „Moša Pijade“ i na Pravnom fakultetu u Novom Sadu. Diplomirao je na Višoj novinarskoj školi u Beogradu. Radio je u Narodnoj tehnici Vojvodine, Foto, kino i video savezu Vojvodine i kao novinar saradnik „Dnevnika“, “Politike“, “Sporta NS plusa“, „Frankfurtskih vesti“, lista za naše radnike u inostranstvu, „Galaksije“,“Sineasta“…Uređivao je „NT“ biblioteku. Zaljubio se u film i fotografiju još kao član Foto-kino sekcije u Osnovnoj školi „Vasa Stajić“. Veoma je zaslužan za kontinuiran i uspešan rad Kino-kluba „Novi Sad“ u dužem periodu, u kojem su iznedrena poznata imena filmskih stvaralaca. Bio je jedan od osnivača naše prve amaterske televizije, njen producent, novinar, urednik. Takođe, urednik filmskog programa Tribine mladih u Novom Sadu i utemeljivač bioskopa za „usputnog“ gledaoca, sa non-stop projekcijama, za one posetioce koji slučajno naiđu! Već više decenija je jedan od najistaknutijih čelnika Društva novinara Vojvodine.

piše: Borivoj Mirosavljević

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *