Ljudi sa tri oka(25):- Mladen Bulut- DUŠA ŽIVE SLIKE
Vojvođanski novinari imali su značajnu ulogu u popularisanju sedme umetnosti i afirmaciji istaknutih stvaralaca u oblasti filmskog stvaralaštva u našoj zemlji. Jedan od njih je, svakako, i Mladen Bulut – višegodišnji predsednik Kino kluba „Novi Sad“, a potom i Društva novinara Vojvodine.

Istorija filma u našoj zemlji počela je krajem 1896. godine, kada su snimljene prve žive slike filma „Ulazak vlaka u novosadsku željezničku stanicu“. Sledeće stranice te istorije ispisali su članovi Novosadskog foto-kluba, osnovanog 1901.godine, koji su snimili nekoliko dokumentarnih filmova, među kojima je i film o Paliću, čija je premijera održana 1902. godine u Subotici. Od tada se film u Novom Sadu, do danas, „odmotavao“, ali s višegodišnjim prekidima. Zlatnim slovima zabeležene su premijere filma Novosađanina Totovića u bioskopu „Korzo“( pre toga ateljeu dvorskog fotografa Ivana Stojkovića), zatim „Hepi enda“, kriminalističkog filma Rodoljuba Malenčića, ratnih zapisa Geze Barte, formiranje Kino kluba „Slavko Vorkapić“ 1951.godine…
Martovska osmica
„Kraj šezdesetih i početak sedamdesetih godina može se nazvati zlatnim periodom filma u Vojvodini. Amateri iz prethodnih godina u novosadskom Kino-klubu stasali su u vrsne autore i bili okosnica profesionalne filmske proizvodnje u „Neoplanta filmu“, a društvena zajednica je pomagala rad u svim vojvođanskim Foto-kino klubovima i školskim Foto-kino sekcijama, tako da su to bili pravi rasadnici filmskih talenata. Već na samom početku sedamdesetih godina, nosioci filmske produkcije u Kino klubu „Novi Sad“ bili su Ladislav Hajaš, Vladimir Ribarov, Andraš Otoš, Milorad Putnik, a 1973.godine su se sa novim autorskim konceptom pojavili Branislav Obradović, Branislav Marinkov, Goran Sredojev, Artur Hofman, Dragan Latinović i drugi koji su i utemeljivači Jugoslovenskog festivala Martovska osmica“, rekao nam je Mladen Bulut, tadašnji predsednik Kino kluba „Novi Sad“, istaknuti autor, promoter i nosilac glavnih aktivnosti „Martovske osmice“, koja je postala ogledalo amaterskog filma nekadašnje Jugoslavije, pored već ustaljenih festivala „Žisel“ u Omoljici, Puli, Splitu, Beogradu, Kranju, Leskovcu, Somboru…
– U vreme žestokih ideološko-političkih napada na autore takozvanog „crnog talasa“, u našem filmu uspeli smo da ih revitalizujemo i izborimo za slobodu filmskog stvaralaštva – veli Bulut, koji je u to vreme čitavu deceniju uspešno sarađivao sa „obeleženim“ autorima Jocom Jovanovićem, Želimirom Žilnikom, Mišom Radivojevićem, Nebojšom Pajkićem, Slobodanom Šijanom…

Optička varka
Kad je Bulut bio na čelu Kino kluba „Novi Sad“, Jožefu Mađaru omogućeno je da u Pivnicama snimi poznati serijal o običajima Slovaka u Vojvodini, Željko Mazić je na festivalu naučno-tehničkih filmova osvojio prestižnu nagradu, Dragiša Krstić je realizovao dvosatni dokumentarno-igrani film „Dnevnik“, Dragan Majkić je snimio „Skok“, koji je ubačen u Kusturičin film „Otac na službenom putu“, Mirko Pot je dobio nagradu na UNIKI (Međunarodnom festivalu)….
– Ponosan sam na sve te uspehe novosadskih filmadžija jer sam i ja tome doprineo. Snimili smo i seriju dokumentarnih filmova o izgradnji kapitalnih objekata u Novom Sadu, kao što su SNP i Spens.
Izvanredno smo sarađivali sa ostalim klubovima, naročito s komšijskim Foto-klubom „Branko Bajić“, školama, kulturnim centrima u Novom Sadu i Pančevu, prvi smo organizovali i projekcije amaterskih filmova, snimljenih na traci od 16 i 8 milimetara, na velikom platnu. Gledaoci su imali utisak da prisustvuju pravim profesionalnim projekcijama, jer smo koristili specijalne optičke sprave – s neskrivenim ponosom nam je rekao veliki filmski entuzijasta Mladen Bulut, potonji uspešni novinar i višegodišnji predsednik Društva novinara Vojvodine.

ZALJUBLJENIK ŽIVE SLIKE Mladen Bulut rođen je u Novom Sadu 6.septembra 1951.godine. Školovao se u osnovnim školama „Vasa Stajić“ i „Sonja Marinković“, Gimnaziji „Moša Pijade“ i na Pravnom fakultetu u Novom Sadu. Diplomirao je na Višoj novinarskoj školi u Beogradu. Radio je u Narodnoj tehnici Vojvodine, Foto, kino i video savezu Vojvodine i kao novinar saradnik „Dnevnika“, “Politike“, “Sporta NS plusa“, „Frankfurtskih vesti“, lista za naše radnike u inostranstvu, „Galaksije“,“Sineasta“…Uređivao je „NT“ biblioteku. Zaljubio se u film i fotografiju još kao član Foto-kino sekcije u Osnovnoj školi „Vasa Stajić“. Veoma je zaslužan za kontinuiran i uspešan rad Kino-kluba „Novi Sad“ u dužem periodu, u kojem su iznedrena poznata imena filmskih stvaralaca. Bio je jedan od osnivača naše prve amaterske televizije, njen producent, novinar, urednik. Takođe, urednik filmskog programa Tribine mladih u Novom Sadu i utemeljivač bioskopa za „usputnog“ gledaoca, sa non-stop projekcijama, za one posetioce koji slučajno naiđu! Već više decenija je jedan od najistaknutijih čelnika Društva novinara Vojvodine. |