Ljudi s tri oka(67)-Nikola Radošević – PRVA FILMSKA DIVERZIJA

„ U rukama savremenog majstora fotografije tehnologija je moćno sredstvo da se oblikuju novi susreti sa svetom koji će biti modelovani ne samo po likovnim i estetičkim nego i po vizuelno-optičkim, multimedijalnim principima.“

(Zoran Gluščević,književnik)

Kad su početkom aprila 1941. godine nemački avioni počeli da bombarduju Beograd mnogi stanovnici glavnog grada su potražili utočišta u okolnim selima i šumama. Fruška gora je za mladog Nikolu Radoševića bila jedno od sigurnijih utočišta. Tako se 17. aprila našao u Starom Slankamenu, baš kada je kraljevska jugoslovenska vojska kapitulirala i kada su okupatori počeli da ističu svoje zastave na javnim zgradama. Razočaran i besan bez mnogo razmišljanja dohvatio je jednu fašističku zastavu i pocepao je, a kad su neprijatelji na njega pripucali, skočio je u Dunav i tako spasao glavu.

Portret Nikole Radoševića  snimio je poznati novosadski fotograf Jovan Polzović

Jedinstven slučaj u istoriji filma

Tražeći utočište Radošević je jedno vreme bio u okupiranom Beogradu a potom se skrasio u Valjevu gde je u bioskopu „Central“, kao kinooperater, puštao filmove. U vreme najveće eskalacije ratnih sukoba na Istočnom frontu i uspešnih dejstava partizanskih jedinica u porobljenoj Jugoslaviji, 1942. godine, Nikoli Radoševiću je palo na pamet da izvrši prvu filmsku diverziju! U bioskopskoj dvorani, u Valjevu, prepunoj fašističkih nemačkih vojnika, pustio je na veliki ekran čuveni antiratni film „Veliki diktator“ slavnog Čarlija Čaplina!

Učesnici na svečanoj dodeli nagrada „Zlatno oko“: Živorad Bandin, Jovan Polzović sa suprugom,  Jelisaveta Urban, Nikola Radošević, Julije Đula Brežan, Borivoj Mirosavljević, Geza Barta i Kosta Aleksić

Naravno, predstava je brzo prekinuta jer su Nemci žestoko reagovali prepoznavši ruganje Hitleru, antiratne poruke koje su im u bioskopskom mraku podmenute. Bioskop je zatvoren a Nikola se našao u zatvoru. Po kratkom postupku je osuđen i poslat u nemački zatvor Alt Moabik. I tu su ga posipali bombama, ali iz savezničkih aviona, pa je iskoristio priliku , 1943. godine, pobegao iz zatvora, vratio se u svoju zemlji i pridružio borcima Kosmajskog partizanskog odreda u borbama za oslobođenje.

DOSETKA- Nikola Radošević je snimio sebe u ogledalu pa se našao na slici u društvu sa suprugama prvih astronauta

U oslobođenoj zemlji Radošević je počeo da snima dokumentarne filmove o izgradnji zemlje, a postavljen je i za glavnog urednika časopisa o fotografiji i filmu „Novi film“.

Nakon nekoliko dokumentaraca , među kojima su i fimovi  „Novkabel“, „Na jezeru Fruške gore“, „Poplave u Vojvodini“, „15. vojvođanska brigada““, realizovao je i dokumentarno-igrani film „Zrenjanin- čoveki grad“, u kojem su igrali Pavle Vujisić i Rade Marković, tada glavne zvezde domaćeg filma. U sve svoje filmove Radošević je unosio i lične emocije što se tadašnjem političkom establišmentu nije dopadalo. Čašu je prelio s filmom „Atomska bajka“(uz svesrdnu pomoć poezije Miroslava Antića i saradnika Jovana Soldatovića, vajara, Boška Petrovića, slikara, glumaca Radeta i Olivere Markovića , Miće Tomića i drugih) pa je cenzura zabranila prikazivanje filma i poslala ga  u bunker. Nije pomoglo ni pozitivno mišljenje potonjeg nobelovca Ive Andrića koji je imao sluha za slobodu filmskog izražavanja. Ideologizovana svest tadašnjih svemoćnih cenzora nije prepoznala duboko humane poruke  filma koji s umetničkom vizijom  predočava opasnost od zloupotrebe ili neveštog rukovanja izvorima atomske energije, što se kasnije i dogodilo u Černobilu. Shvativši da su mu u filmu vrata zatvorena Nikola Radošević je napustio državnu službu i kao slobodan stvaralac se posvetio fotografiji.

Ljubav do kraja života

 Osetio je da fotografija nema ravnopravan tretman sa ostalim delatnostima u kulturinaše zemlje pa se najpre angažovao na stvaranju USUF-a (Udruženja stručnjaka i  umetnika fotografije) u svim republikama i pokrajinama nekadašnje Jugoslavije čiji je čelnik bio do kraja života. Pokrenuo je reviju „Fotografija i film“ , čiji je član redakcije bio i pesnik i novinar Miroslav Antić(štampana u štampariji „Dnevnika“ u Novom Sadu). Revija je doživela niz transformacija, prilogađavajući se razvoju tehnike i tehnologije fotografije, menjala ime, ali je Nikola Radošević uvek bio njen glavni i odgovorni urednik sve do smrti.

EMOTIVNO – Snimajući ženske aktove autor je nastojao da budu puni emocija i da su fotografije besprekorno tehnički realizovane

Kao savetnik, u novosadskoj firmi „Kemikalija“, Nikola Radošević je 1960. godine inicirao proizvodnju kemikalija potrebnih za obradu kolor filmova i fotografija, što je bio pionirski poduhvat u ovom delu Evrope. Ta avantura nije dugo trajala jer su  tržište brzo osvojili giganti poput „Kodaka“ , „Agfe“ i drugih bogatih zapadnih kompanija. Taj period Radoševićevog zanesenjaštva, uz svesrdnu pomoć inženjerke Jelisavete Urban, ostao je upamćen i po Nikolinim  kolor fotografijama sa kojima je na izložbi „Zlatno oko 1961.“ dobio prvu nagradu za kolekciju kolor fotografija. Nakon toga učestvovao je na velikom broju izložbi u zemlji i inostranstvu na kojima je dobio niz nagrada i priznanja, čak i Ujedinjenih nacija, za organizaciju svetske izložbe na temu „Mir i opstanak savremenog čoveka na planeti zemlji“. Ta izložba je prikazana širom sveta a videli su je i Novosađani u Galeriji Matice srpske, od 9. januara do 9. marta 1986. godine.

SVETSKI – Jedan od poslednjih zapaženih projekata Nikole Radoševića je njegova izložba „Sto portreta svetskih pisaca“. Na slici je naslovna strana kataloga izložbe.

Teslina naučna fondacija u SAD dodelila je, u Njujorku 12. januara 2015. godine, Teslinu Memorijalnu nagradu, posthumno Nikoli Radoševiću, za njegov rad na očuvanju istine o Tesli. Vizionarstvo je krasilo životni put ovog Teslinog imenjaka, pokretača savremenog školovanja fotografa s visokim profesionalnim ambicijama, promotera pravih vrednosti u fotografskom stvaralaštvu, inovatora i autora savremenih fotografskih ostvarenja.

UPORNOST – Odmah posle Drugog svetskog rata, kad se prihvatio filmske kamere, Radošević je počeo da uređuje i naše prve filmske i fotografske časopise. Na slici je naslovna strana časopisa „Fotografija i video“ koji je štampan u Nikolinoj „režiji“ 1987. godine.

 

piše:  Borivoj Mirosavljević

IZMEĐU FILMA I FOTOGRAFIJE

 Nikola Radošević, filmski reditelj i fotografski stvaralaca(Beograd, 18.decembra 1926-11.septembar 2013), ostavio je dubok trag u našoj kulturi, posebno  na filmskoj i fotografskoj sceni. Najpre je realizovao niz zanimljivih filmskih ostvarenja, ovenčanih mnogim nagradama, a potom je, silom prilika(kad mu je cenzura zabranila prikazivanje filma „Atomska bajka“) ostavio filmsku kameru i do kraja života se posvetio kreativnoj fotografiji zauzevši cenjeno mesto u samom vrhu domaće ali i svetske fotografije. Studije fotografije završio je u Francuskoj a potom je stečena iskustva prenosio mlađima preko katedri u našoj zemlji i širom sveta. Imao je preko 5o samostalnih izložbi fotografija, a prvi je u nas prikazao nekoliko atraktivnih multivizija pod nazivom „Panteon fotografije“.

Osim na planu fotografije i filma Radošević je dao značajan doprinos reafirmaciji dela Nikole Tesle, kao generalni sekretar Jugoslovenskog društva za unapređenje nauke i tehnike „Nikola Tesla“(1954), glavni urednik časopisa „Tesla“ , „Elektrifikacija“ i „Nauka i tehnika“. Pored velikog broja domaćih i inostranih nagrada, koje je dobio Nikola Radošević, jedna od najvrednijih je nagrada za životno delo“Anastas Jovanović“ koju mu je dodelilo Udruženje Stručnjaka i Samostalnih  Umetnika Fotografije Srbije (1980). Niz godina je bio predsedavajući EUROFOTA(Evropske asocijacije profesionalnih fotografa) i stalni član redakcije  nemačkog časopisa „Prostor i vreme-nova dimenzija u nauci“.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *