СИМУЛТАНО КРЕИРАЊЕ ИСТОРИЈЕ

Промоција Антологије фотографије Војводине, у издању Друштва новинара Војводине, у Галерији савремене уметности у Зрењанину
Господин Боривој Миросављевић је неко ко својим фотографским радом ствара историју, а паралелно са тиме, књигама које пише, нарочито едицијом “Антологија фотографије у Војводини”, чији девети том сада промовишемо, такође гради и богати историју фотографије у Војводини. У смислу концепта све Антологије су писане као збирке текстова, а количина знања и информација које се налази унутар само једне књиге је огромна, пребогата. Девети том има преко 50 наслова. Незахвално је препричавати их, али ту су приче о колекционарима, спортској фотографији, приче о људима којима фотографија није професија, али проналазе неку фасцинацију у њој и примењују је на најразличитије начине; приче о женама које су имале свој мали фотографски бизнис током Другог светског рата. Благи фокус је у овом издању дат лику Јосипа Броза Тита, као некоме ко је био велики љубитељ кинематографије и фотографије. Исто тако, и њега су много фотографисали, па бих истакла важност приче о Џону Филипсу, фоторепортеру магазина ЛИФЕ, који је фотографисао Тита од 1944. до његове смрти 1980 године. Сажима у себи приче о људима и фотографији; људима који се на најразличитије могуће начине баве и фасцинирају фотографијом; млађа генерација, искуснија генерација, приче о светлописцима који су радили у том првом залету када овај медиј узима маха, дакле од половине 19. века.

Ивана Арађан на промоцији Антологије

Кустоске приче унутар Антологије су изузетно важне, то говорим као неко ко има жељу да историју фотографије јасније позиционира унутар музеолошке делатности. Не само њену историју – датуме, имена, већ дефинисати најадекватнији метод за стручну обраду фотографија и писање о њој као извору визуелности, ишчитавати са ње околности, а не прилазити јој као илустрацији која обогаћује текст. Фотографија (као и други видови визуелног – сакрално и профано сликарство) су тековине тренутка и околности у којима се дело ствара. Свака “слика” је документ. Историја фотографије није издвојена категорија већ ниста друго до историја човека, модерне цивилизације, друштва, привреде, технолошких напредака, социјалних и економских прилика, моде, и својеврсно огледало друштва и њен објективан тумач.
Својим залагањем господин Бора даје пример како се живи кроз фотографију и да је то пасија која бира вас, узима вас; да ли јој прилазите са камером у руци или другом врстом интересовања, то је непрекинут низ задовољства и симултаног креирања историје; Ви данас креирате историју, ова Колонија је креира, и искрено желим да она потраје, постане једна врста традиције и препознатљивости, као што су некада ликовне колоније биле у Војводини…. Зрењанин је одувек био град добре фотографије и добрих фотографа, од 1853, зато је важно да се крене са њеном обрадом и презентацијом, јер се из минута у минут та грађа умножава. А уједно и нестаје, јер и даље не постоје адекватни услови за њено чување.
Допринос и рад господина Боривоја као новинара, мајстора фотографије, историчара фотографије и легатора је немерљива. Изузетно је важно што ове едиције имају публику, што се за њих зна, што су препознате као важни стубови историје фотографије у Војводини. Свих 9 томова Антологије су ризнице тема и идеја према којима не можете бити равнодушни, ако вам је фотографија пасија. Сви ми који желимо да радимо на даљем доприносу, не можемо се поредити са аутентичним делом аутора, али можемо да се угледамо. То је драгоцено, имати пример добре праксе и ослонац. Свих ових 9 књига Антологије, требале би бити део свачије кућне библиотеке и нису само за очи оних који се занимају за фотографију. Оне баштине у себи много више информација и могу бити некоме подстицај да пронађе свој пут, прочита нешто што га неће оставити равнодушним и променити му можда поглед на свет.
Сматрам да је ова Антологија, као и све претходне, пример добре праксе како се приступа фотографском наслеђу, на који начин се оно обрађује, чува и на крају и презентује.
Захвалница: Изузетна ми је била част и задовољство да будем део Друге фотографске уметничке колоније и кажем пар речи на промоцији деветог издања “Антологије фотографије у Војводини” и захвалујујем се господину Миросављевићу као аутору и Јовану Дрндаку Његовићу као организатору што су ме позвали.

Фотографска колонија-Ечка, мај 2019.

Ивана Арађан, кустос Народног музеја у Зрењанину

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *