Ljudi s tri oka(6) – Đorđe Ječinac – SUBOTIČKI „BLIC„ KRATKOG VEKA
Novosađanin Đorđe Ječinac izdao je 1936. godine tri broja zanimljivog časopisa „Foto amater“, koji se u Biblioteci Matice srpske u Novom Sadu sada čuva kao posebna vrednost, jer danas u našoj zemlji više ne izlazi nijedan časopis posvećen kulturi fotografije.

U jesen 1936. godine počeo je u Subotici da izlazi revijalni mesečni časopis „Foto amateur“, koji je, kao urednik i izdavač, potpisivao Đorđe Ječinac, poreklom iz Novog Sada i Gospođinaca. Zaglavlje prvog broja štampano je na francuskom jeziku, a sledeća dva latinicom, kojom su napisani i prilozi u sva tri broja. List je iz nepoznatih razloga (najverovatnije finansijskih, jer ga je Ječinac lično finansirao uz podršku reklama vojvođanskih trgovaca) prestao da izlazi posle trećeg broja, a sačuvan je u Bibliteci Matice srpske u Novom Sadu, Sveučilišnoj biblioteci u Zagrebu i Narodnoj biblioteci u Beogradu.

„Fotoamaterski mesečni savetnik i priručnik“, kako je navedeno u njegovom zaglavlju, bio je namenjen sve masovnijem pokretu ljubitelja fotografije u kojem su se najviše isticali fotografski stvaraoci širom Vojvodine. Tako su se, pored velikog broja zanimljivih stručnih saveta, na udarnim mestima ovog mesečnika pojavili radovi tada već poznatih autora Slobodana Bogojevca, Stevana Mahusa i Ladislava Prustaija iz Subotice, Novosađana dr Žarka Kapamadžije i Đorđa Brace Ivkovića i drugih. Među objavljenim tekstovima, zapaženi su prilozi pod naslovima: „Fotografija u novinarskoj službi“, „Kako se rukuje filmom?“, „Šta je sve potrebno jednom fotoamateru?“, „Sprava za merenje osvetljenja“, “Zabrana slikanja pojedinih objekata“… Naravno, iz razumljivih razloga, štampani su i komercijalni oglasi prodavaca foto tehnike, radio aparata, pisaćih mašina i razne luksuzne robe. Najavljen je i veliki nagradni konkurs za najbolje fotografije čitalaca „Foto amatera“. Iako je cena časopisa bila samo 5 dinara, već nakon trećeg broja je ugašen.

Od 1938. godine Đorđe Ječinac je ponovo u Novom Sadu i najverovatnije se bavio farmaceutskim poslovima jer je jedno vreme proveo u apotekama u Irigu, Čurugu i Novom Sadu. Obilazio je Frušku goru i iz nje donosio biljke od kojih je spravljao farmaceutske preparate i meleme za dermatološke tegobe. Njegovo ime je najviše vezano za preparat „Vunol“, koji je u malim kutijama prodavao na pijacama, čak i u vreme okupacije.
Nakon Drugog svetskog rata, u našoj zemlji je izlazilo više časopisa za kulturu fotografije. Najdugovečniji su bili „Foto kino revija“ i „Refoto“ koji su više decenija štampani u Beogradu, ali ni oni sada ne izlaze zbog surove, nemilosrdne borbe na kioscima i prodavnicama štampe, ali i zabrinjavajućeg stanja kulture u našoj zemlji, koje se neminovno reflektuje i na medij fotografije, bez kojeg nema nijednog segmenta savremenog života. Zato je značajno ovo podsećanje na poduhvat Đorđa Ječinca, jednog od pionira promovisanja naše fotografske kulture.