Ljudi s tri oka(66) : Milan Mića Novković

POLA VEKA AUTOPUTA

Novosađanin Milan Mića Novković bio je komandant Glavnog štaba za izgradnju Autoputa „Bratstvo-jedinstvo“ i sačuvao bogatu foto-dokumentaciju o jednom od najvećih graditeljskih poduhvata u nekadašnjoj Jugoslaviji

Milan Mića Novković

Na Šestom kongresu omladine Jugoslavije predsednik države Josip Broz Tito je u svom govoru između ostalog rekao da je posle Drugog svetskog rata, u okviru obnove zemlje, bilo velikih radnik akcija, da je omladina izgradila „od opše koristi za čitavu zajednicu, pruge, kombinate, fabrike,…“ Posle toga nastao je vakum koji je štetno delovao sa negativnim posledicima, jer se omladina počela deliti po republikama i nacionalnostima.“Zaboravilo se da su naše radne akcije spajale intelektualnu i radničku omladinu, omladinu raznih nacionalnosti, stvarajući od nje jednu monolitnu celinu, da su tu izrastale mase ljudi koji su zatim odlazili na razne stručne poslove. Ako je rad omladine i bio nešto skuplji ne treba zaboraviti da se nešto mora i potrošiti za IZGRADNJU ČOVEKA. Čovek nešto vredi, a kod nas treba najviše da vredi“. Bila je to inekcija za organizovanje novih radnih akcija, a pre svih Autoputa „Bratstvo-jedinstvo“ od Zagreba do Ljubljane u dužini od 80 kilometara.
Komandant
Omladinski rukovodilac iz Novog Sada Milan Mića Novković određen je za komandanta Glavnog štaba omladinskih radnih brigada angažovanih na izgradnji Autoputa. Prelistavajući album sa mnogo fotografija snimljenih pre pola veka pričao je sa oduševljenjem:
– U proleće 1958.godine primio sam veoma odgovoran zadatak:za menje od godinu dana trebalo je da izgradimo moderan autoput koji će povezati glavne gradove Slovenije i Hrvatske. Omladina iz cele zemlje oduševljeno je pohrlila u daleko veći broj brigada nego što se moglo angažovati. Na opšte zadovoljstvo zadatak je izvršen pre roka pa su stvoreni i svi preduslovi da se izgradnja autoputa nastavi kroz celu Jugoslaviju, od Ljubljane do Đevđelije. Nastavljena je lepa tradicija omladinskog takmičenja ali i organizovanog obučavanja na kulturnom, prosvetnom, tehničkom i sportskom planu.
Velik broj mladih ljudi je na radnim akcijama, pod dejstvom zajednice i drugarstva, pronašao svoj pravi put u život. Sa izgradnjom autoputa izgrađivane su i ličnosti brigadira, njegovih graditelja. Za
ovakav način rada zainteresovane su i mnoge grupe mladih koje su nam se pridružile ih raznih krajeva sveta pa je čak i UNESKO organizovao više seminara.

PORED TITA – Josip Broz Tito u pratnji Miće Novkovića obilazi gradilište Autoputa

Na izgradnji Autoputa od Zagreba do Ljubljane učestvovale su omladinske brigade iz svih krajeva
Jugoslavije a iz Vojvodine senćanska, novosadska, subotička, somborska, bačko-topolska, pančevačka, vrbaska, vršačka, kikindska, sremsko-mitrovačka,…U 466 brigada iz cele zemlje bilo je ukupno 53.323 brigadira među kojima preko sedam hiljada devojaka.
Predesednik
Kao predsednik Foto kino saveza Vojvodine Mića Novković je iz te organizacije angažovao članove da snimaju događaje na Autoputu pa je sačuvana bogata foto i filmska dokumentacija o tom velikom graditeljskom poduhvatu. Jedan od najaktivnijih snimatelja bio je Milan Pejčić iz Kule ali je i sam predsednik Saveza i komandant Glavnog štaba Novković često koristio svoj fotoaparat da bi ovekovečio zanimljivosti sa Autoputa.U brigadirskim naseljima su organizovani tečajevi za obuku foto i kino amatera, održavane filmske projekcije i redovno su izlagane foto-novine. Povremeno su održavane i izložbe dokumentarnih i umetničkih fotografija. Fotoreporteri su objavljivali fotografije u raznim listovima i časopisima a najviše u svom glasilu „Mladost na Autoputu“. Radule Vasović, jedan od urednika tog lista je kasnije postao glavni i odgovorni urednik novosadskog nedeljnika „Tribina“.

Bogata organizaciona iskustva sa Autoputa Mića Novković je koristio obavljajući niz veoma odgovornih funkcija kao predsednik Fiskulturnog saveza Vojvodine, Atletskog odbora Vojvodine, Stonoteniskog saveza Jugoslavije u čijim su mandatima održana u Jugoslaviji dva Svetska prvenstva u stonom tenisu, u Ljubljani i Sarajevu, bio je član Organizacionog odbora Prve svetske izložbe fotografija „Zlatno oko“ 1973. godine u Novom Sadu…

OSMEH – I pored teških poslova na trasi autoputa osmeh nije nedostajao na licima mladih brigadirki

POLITIKA I SPORT

Milan Mića Novković rođen je 17.marta 1929. godine u Zabrežju kod Obrenovca. Osnovnu školu je učio u rodnom selu, zatim Gimnaziju u Obrenovcu a Pravni fakultet u Beogradu gde je i diplomirao na Visokoj školi političkih nauka. Posle Drugog svetskog rata, u kojem mu je otac poginuo, živeo je jedno vreme u Velebitu kod Kanjiže. Veoma mlad uključio se u politički život pa je obavljao niz odgovornih funkcija u SKOJ-u,potom i Narodnoj omladini Jugoslavije gde je bio sekretar Centralnog komiteta. Od februara 1952. do 1955.godine je bio i predsednik Foto kino saveza Vojvodine, kada je stekao ljubav prema fotografiji koja ga nikada nije napustila,čak i u vreme obavljanja veoma odgovornih političkih i privrednih funkcija. U više Novkovićevih albuma , sa zanimljivim fotografijama , počasno mesto zauzimaju snimljene u trenutku kada je u ime jugoslovenske omladine predao rođendansku štafetu Josipu Brozu, zatim slike sa izgradnje Autoputa i brojnih sportskih takmičenja na kojima je predvodio ekipe vrhunskih sportista nekadašnje Jugoslavije. Bio je predsednik Privredne komore Vojvodine,poslanik u Skupštini Vojvodine i direktor Novosadskog sajma u vreme kada se znatno proširio izložbeni prostor i kada je izgrađen Hotel „Sajam“.

Piše:Borivoj Mirosavljević

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *