Ljudi s tri oka(50) – Ivan Mihalek – F O T O G R A F I J A  K A O  P E S M A

Ivan Mihalek profesor muzike iz Novog Sada je uspešno stvarao fotografskim aparatom kao što je umeo maestralno da diriguje najboljim horovima u Vojvodini

Ivan Mihalek

Fotografija je, najkraće, najrazumljivija forma prenošenja informacija, koja najneposrednije dodiruje razum i osećanja. Glavni cilj umetničke fotografije uvek je bio da ona bude suvereno ostvarenje ličnosti fotografa, refleks njegovog unutrašnjeg oka-oka njegove duše! Kao dokazani član velike porodice umetnosti fotografija se prožima sa ostalim granama likovnog stvaralaštva pa je sve češća pojava da se i sami stvaraoci istovremeno bave raznim vidovima umetnosti. Sremac iz Dobrinaca Slavko Vorkapić se u Holivudu proslavio filmovima „Šuma šumori“ i „Fingalova pećina“ koje je snimio inspirisan muzikom Mendelsona i Vagnera. Sjajna muzika pretvorena je u snažne audio-vizuelne poruke i temelj novom filmskom jeziku-paralelnoj montaži.

„Muzika“ iz kotlića-boja, ukus, miris,..

Muzika sa fotografije

Poznati novosadski profesor muzike Ivan Mihalek, svojevremeno popularan kao urednik muzičkog programa Radio Novog Sada i dirigent više najboljih horova širom Vojvodine, nije se odvajao od svog fotoaparata i sa mnogih putovanja je načinio bezbroj fotografija s kojima je ispunio mnoge albume. Nisu to samo putopisne fotografije koje potsećaju na lepe prizore , prijatelje i članove porodice. Među njima su i kolor fotografije i dijapozitivi koji predstavljaju zanimljiva autorska ostvarenja. Mihalek je svojim istančanim sluhom osetio da je priroda iznedrila motive koji svaki za sebe predstavlja vizuelnu pesmu. Kao što svaka pesma ima svoju kompoziciju, formu, oblik, ritam, tako je Mihalek sve te elemente prepoznavao i ugrađivao u svoje fotografije. Voleo je narodni, izvorni, etno melos, koji se „čuje“ i sa njegovih fotografija. Dok je u Rajcu snimao takmičenje u košenju on je oslušnuo pesmu oštrog sečiva čitavog hora takmičara i kamerom ulovio trenutke koji dok se posmatraju na slici kao da reprodukuju sve što se događalo pred kamerom.
Mihalekove fotografije jeseni, simbolično prikazane ogolelim stablom bez lišća, stameni stogovi sena koji nagoveštavaju dolazak zime i kotlić u kojem krčka paprikaš, samo su delić Mihalekovog bogatog fotografskog opusa. Pesme ovih fotografija, koje je komponovao, režirao i snimio profesor muzike – čuju i gluvonemi!

Pao je i poslednji list nagoveštavajući beli zimski pokrivač

Dokumentacija

Pored fotografija koje je Ivan Mihalek pravio za svoju dušu u njegovoj se porodici čuvaju albumi sa fotografijama horova kojima je dirigovao: Gimanzije „Jovan Jovanović Zmaj“ u Novom Sadu, Zanatlijsko industrijske škole i KUD „Petefi Šandor“ u Vršcu, sa Muzičkog festivala dece u Somboru, Festivala muzičkih društva Vojvodine u Rumi, takmičenja dečjih horova Srbije u Šapcu…
Ivanova supruga Mirjana, takođe profesor muzike, je kći poznatog muzičkog pedagoga Branka Čenejca, pa njihovi porodični albumi s fotografijama su značajni za istoriju naše muzičke pedagogije
ali i istoriju fotografije. Na poleđini starih fotografija nalaze se pečati poznatih fotografa:Gatera iz Zemuna, Hiveša iz Budimpešte, Varge iz Zagreba, Šoljmošija iz Subotice, Rehnicera, Volfa, Osnovića, Harkanjija, Panića iz Novog Sada,…Tu su i vredne kolekcije razglednica, štampanih fotografija iz celog sveta kao i zbirka fotografija čuvenih filmskih zvezda između dva svetska rata: Rudolfa Valentina, Ernesta Hofmana, Lije Mare, Paula Rihtera, Ralfa Forbesa, Heni Porten, Elizabete Bergner, Pole Negri, Vladimira Gajdarova, Širli Templ, Lilian Harvej, Ivana Petrovića i mnogih drugih.
Ivan Mihalek se do kraja života družio sa svojim fotoaparatima „Agfa“ i „Fed“ ,njegov unuk
želi da studira i usavršava se u korišćenju foto i filmske kamere, a sin Dušan je pravi globtroter i na putovanjima po svetu ne odvaja se od digitalne kamere..

Ivan Mihalek je rođen 9.jula 1927. godine u Titelu. Osnovnu školu je završio u Sremskoj Kamenici a nižu gimnaziju i Srednju muzičku školu „Isidor Bajić“ u Novom Sadu. Diplomirao je muzičku teoriju, u klasi Petra Bingulca, na Muzičkoj akademiji u Beogradu. Bio je direktor Muzičke škole u Vršcu, profesor Škole za vaspitače u Novom Sadu i sekretar Saveza muzičkih društava i organizacija Vojvodine. Kad je prešao u Radio Novi Sad bio je urednik Redakcije narodne muzike a potom i glavni urednik Muzičkog programa. Sarađivao je, kao pisac, u muzičkoj štampi i dnevnim listovinma i zbornicima. Osnivač je više muzičkih festivala i takmičenja horova. Fotografijom je počeo da se bavi još kao srednjoškolac i sve do kraja života se nije odvajao od fotoaparata.
Piše: Borivoj Mirosavljević

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *