Ljudi sa tri oka(5) – Miljan Čubranović – ZAVESA SPUŠTENA PRE KRAJA PREDSTAVE

Na listi talenata čiji su životi neočekivano ugašeni u cvetu mladosti je i fotoreporter Miljan Čubranović, koji  je kamerom zabeležio i u novinama objavio serije zanimljivih fotografija ljudi i događaja značajnih za period u kojem su nastale i kao baština  ostale budućim generacijama.

Kad god je reč o vrhunskoj  novinskoj fotografiji i profesiji fotoreportera, nezaobilazno je mišljenje Francuza Henrija Kartijea Bresona, legende „Magnuma“, proslavljene svetske novinske agencije, utemeljivača fotoreportaže i lajf fotografije:

„ Snimiti fotografiju znači zaustaviti dah i sve svoje sposobnosti usredsrediti protiv iščeznuća stvarnosti. Trenutak kada će se slika „zaustaviti“ postaje ogromna fizička i intelektualna radost. To je zajednički rad glave, očiju i srca.“  

Kad su se u novinama pojavile fotografije, one su oplemenile dušu  štampanih tekstova i znatno uticale na povećanje tiraža i prihoda izdavača. Ta revolucionarna funkcija fotografije u štampanim  medijima trajala je decenijama i traje sve uspešnije, u skladu sa tehnološkom revolucijom i transformacijama koje u njoj doživljava i sama fotografija.

U korak s vremenom

RAĐANJE – Vedute Novog Sada izronjavaju iz jutarnje sumaglice.
RAĐANJE – Vedute Novog Sada izronjavaju iz jutarnje sumaglice.
SIMBOL – Za mladost nema prepreke u životu koja se ne može savladati.
SIMBOL – Za mladost nema prepreke u životu koja se ne može savladati

Novi Sad je u drugoj polovini prošlog veka važio za jedan od zapaženih centara svetske fotografije, ne samo zbog održavanja tradicionalne Svetske izložbe fotografija „Zlatno oko“, nego i uspešnog delovanja nekoliko generacija izuzetnih fotoreportera u redakcijama dnevnih listova „Dnevnik“ i „Mađarso“. I danas se s velikim poštovanjem izgovaraju njihova imena: Barta, Vajdl, Brežan, Mirosavljević, Lazukić, Vojnović, Nemet, Grujić, Ifju,… Oni su uz predani, svakodnevni rad u svojim redakcijama bili i aktivni članovi Foto-kino kluba „Branko Bajić“, pomno pratili dešavanja na svetskoj fotografskoj sceni, učestvovali na velikom broju izložbi fotografija i na njima se okitili prestižnim priznanjima.

STAN – Roda, kao simbol rađanja, našla je utočište u pitomini Novog Sada.
STAN – Roda, kao simbol rađanja, našla je utočište u pitomini Novog Sada

U takvom društvu, kao najmlađi izdanak, ponikao je i Miljan Čubranović koji je, držeći se za skute svojih slavnih fotografskih starijih kolega, sticao iskustva i znanje koje se tada nije moglo steći u bilo kojoj školi ili na fakultetu. I dok su stariji posustajali i polako gubili korak sa najezdom digitalnih tehnologija, mlađani Čubranović je s oduševljenjem prihvatio digitalnu fotografiju i na njoj znalački primenio iskustva koja je „krao“ od proslavljenih asova prevaziđene analogne fotografije. Vrlo brzo se našao na licu mesta najaktuelnih događaja i svojim digitalnim slikama punio ne samo stranice „Dnevnika“ i drugih domaćih listova, nego i onih širom sveta, posredstvom velikih novinskih agencija.

„Egzitov“ poligon adrenalisanja

ATRAKCIJA- Petrovaradinska tvrđava je „izmišljeno“ mesto za festival „Ezit“
ATRAKCIJA- Petrovaradinska tvrđava je „izmišljeno“ mesto za festival „Ezit“

Počinjući kao fotoreporter, Čubranović se našao pred više velikih iskušenja. Na prekretnici između analogne i digitalne fotografije, odmah je izabrao pravu stranu i strpljivo gradio mostove preko kojih je trebalo savladati niz prepreka. Istovremeno u zemlji je buktao građanski rat, demonstracije na sve strane, krvoprolića, bombardovanje NATO-a,…

ISTINA – Čubranovićeve fotografije bombardovanja Novog Sada na razglednicama koje su obišle svet.
ISTINA – Čubranovićeve fotografije bombardovanja Novog Sada na razglednicama koje su obišle svet

U izdanju „Stilosa“, štampane su razglednice s Čubranovićevim snimcima bombardovanja novosadskih mostova. One su obišle ceo svet i pronele vizuelnu vest o neshvatljivim zločinima u našoj zemlji. Bio je to očigledan rezultat sinhronizovanog rada Čubranovićeve „glave, očiju i srca“, što reče već citirani Breson. Usledile su serije fotografija posledica rata, sve brojnije sirotinje nastale „svojinskim transformacijama“ i „socijalnim raslojavanjem“, tranzicijom i „globalnom politikom“. Našao se u tom konglomeratu i lik popularnog Đorđa Balaševića, ali i po neki „ukradeni“ osmeh ogolele sirotinje. Sve to miriše na  „magnumovske“lajf fotografije koje su na početku karijere inspirasele mladog, perspektivnog fotoreportera.

ADRENALIN – Poruka svetu s jednog od prvih „Egzit“ festivala u Novom Sadu.
ADRENALIN – Poruka svetu s jednog od prvih „Egzit“ festivala u Novom Sadu

„Egzitovska“ euforija prigrlila je i Miljana Čubranovića, koji je s puno adrenalina u svojoj kameri registrovao stvaranje temenja budućeg svetskog šampiona muzičkih festivala! Sigurno tada nije bio svestan koliki je doprinos, svojim sjajnim fotografijama, dao i pomogao da Novi Sad dobije laskavu titulu „Grada kulture Evrope“. Nažalost, velika nada naše kreativne fotografije, sagorela je u trenucima realizacije najvećih projekata, ne dočekavši slavlja koja se u Novom Sadu tek očekuju.

LJUBAV- Zbližavanje mladih je najvažnija poruka prestižnog festivala „Egzit“.
LJUBAV- Zbližavanje mladih je najvažnija poruka prestižnog festivala „Egzit“

NESTAO U VRTLOGU ŽIVOTA

FENIKS – Miljan Čubranović je nestao u vrtlogu života ali njegove angažovane fotografije nastavljaju da žive.
FENIKS – Miljan Čubranović je nestao u vrtlogu života ali njegove angažovane fotografije nastavljaju da žive

Miljan (Radomira) Čubranović, jedan od talentovanijih novosadskih fotoreportera mlađe generacije, rođen je u novinarskoj porodici u Zrenjaninu 24. aprila 1976. godine. Bogatu karijeru započeo je 1994. godine sa 18 godina u novosadskom sportskom listu „NS SPORT“, Sportske asocijacije Grada Novog Sada. Radio je za agenciju Fonet, nemačku foto agenciju EPA, dnevnike „Glas javnosti”, „Građanski list” (od osnivanja), „Politiku”, za novosadske magazine „Kibic fenster“ i „Bulevar“. Nekoliko prvih godina  bio je  zvanični hroničar muzičkog festivala „Egzit“, snimivši možda najbogatiju foto dokumenataciju ovog festivala. Neustrašivo je tragične 1999. godine beležio, bukvalno sa lica mesta, sve trenutke NATO razaranja Novog Sada. Mnoge od ovih fotografija obišle su svet. Prvi je objavio razglednice  NATO rušenja Novog Sada u izdanju „Stylosa“  i organizovao tim povodom prvu samostalnu izložbu u rodnom Zrenjaninu.

U bespoštednu borbu demokratskih promena ušao je „čista srca“ bez ikakvih kalkulacija, iako je nekoliko puta hapšen, maltretiran i saslušavan. U to vreme nije bilo značajnijeg političkog događaja ili protesta da ga nije Miljanov objektiv zabeležio i svetu prosledio. Među prvima je oktobra 2000. godine ušao u zapaljeno zdanje Skupštine Jugoslavije i objavio ekskluzivne snimke narodnog protesta.

Miljanov objektiv zabeležio je mnoge modne i muzičke događaje , kao i najpoznatija lica iz sveta mode, a ilustrovao je i knjige i reklamne materijale.  Među prvima je počeo da koristi digitalni fotoaparat. Imao je urođenu profesionalnu radoznalost, veliko znanje rada na računaru, govorio engleski, studirao čistu filozofiju na novosadskom Filozofskom fakultetu.

Miljan je najpre bio član Nezavisnog društva novinara Vojvodine, a potom od 2004. godine  stalni član Društva novinara Vojvodine. Iznenada je preminuo 22/23 oktobra 2009. godine u svom stanu u Novom Sadu.

Novosadski „Dnevnik“ je u pomenu 24. oktobra 2009. zabeležio:

„Nije bilo žanra gde se nije savršeno snalazio: od lajf fotografije do minuciozno nijansiranih portreta sagovornika. U poslu gde je drskost maltene u opisu zanimanja, Miljan će biti upamćen i po svojoj delikatnosti.“

piše: Borivoj Mirosavljević

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *