Порасла продаја аутомобила у Србији, „фолксваген“ и „шкода“ најпопуларнији

Након пада продаје возила у 2020. години, узрокованог пандемијом вируса КОВИД-19, тржиште половних аутомобила у првих шест месеци текуће године доживело је значајан опоравак. Према анализи коју је спровео сајт Половни аутомобили, на основу података прикупљених у сарадњи са „Кјуб тимом“, продаја половних аутомобила у првој половини 2021. године је очекивано надмашила продају у истом периоду 2020. године када је на снази било ванредно стање, али продаја је забележила и раст у односу на период пре пандемије.

Од јануара до јуна 2021. године у Србији је први пут регистровано, односно продато 34% више половних аутомобила у поређењу са истим временским периодом претходне године.

Ипак, с обзиром на ванредно стање које је у поменутом периоду прошле године било на снази и донекле очекивано довело до пада продаје, меродавније је упоредити текућу годину са 2019. Подаци су охрабрујући. У првој половини ове године забележен је раст продаје први пут регистрованих половних аутомобила од 6% у односу на првих шест месеци 2019.

Приметан је и опоравак тржишта нових аутомобила, након драстичног пада продаје од 21% у 2020. години. Тако је прва половина ове године ипак донела раст продаје нових возила од 32% у односу на исти период прошле године обележен пандемијом вируса ЦОВИД-19. Ипак, продаја нових аутомобила у текућој години још увек није достигла њихову продају у периоду пре пандемије, већ је за скоро 10% мања.

 

Немачки квалитет и француски шарм – најпродаванији половњаци

Купци половних аутомобила и ове године показују поверење у немачки квалитет, те није новина да се још једном на првом месту листе најпродаванијих брендова половњака нашао „немац.“ Ипак, поред немачких аутомобила, на првих пет места су и „французи.“ Након Фолксвагена, бренда који чини чак 20% свих први пут регистрованих половњака у Србији у текућој години, друго место заузео је Опел, затим Пежо, па Ауди и Рено.

Кад је реч о моделима половних аутомобила, купци су се најчешће одлучивали за Фолксваген Голф, Фолксваген Пасат, Фиат Пунто, Фолксваген Поло, Опел Астру, Опел Корсу, Ауди А4, Рено Клио , Цитроен Ц3 и БМW серије 3.

И ове године највише су се куповали половњаци између 2005. и 2008. годишта.

Шкода на лидерској позицији – најпродаванији нови аутомобили

Купци нових аутомобила имају другачији одабир по питању самог бренда и модела. Оно што је Волксwаген за половњака, чини се да је то за нови аутомобил Шкода, коју је такође купило 20% купаца нових аутомобила. Следе Фиат, Тоyота, Киа и Ренаулт.

Најпродаванијих 10 модела нових возила су Фиат 500Л, Шкода Фабиа, Шкода Оцтавиа, Фиат Типо, Киа Спортаге, Шкода Суперб, Дациа Сандеро, Хyундаи Туцсон, Тоyота Цоролла и Ренаулт Клио.

 

Дизел или бензин? Шта се више тражи?

Занимљиво је да је различит избор купаца нових и половних аутомобила приметан и у погледу врсте горива. Дизел мотор је убедљиво најпопуларнији за купце половњака, за њега се одлучило 69%, док је бензин изабрало 28%.

Супротно томе, 63% купаца нових возила бирало је бензин, а свега 24% дизел. Возила на хибридни погон су први избор за њих 10%.  Оно што је сигурно јесте да електрични аутомобили још увек нису достигли своју популарност у Србији, па чак ни међу купцима нових возила.

 

Мала потражња за аутомобилима са више од 2.000 кубика

Свима је добро познато да је регистрација возила која имају више од 2.000 кубика знатно скупља, те то може бити разлог због чега се возачи ретко одлучују за њих.

Возачи половних аутомобила највише су куповали возила која имају између 1.800 и 1.999 кубика (37%), док су купци нових аутомобила најчешће бирали оне који имају између 1.300 и 1.499 кубика (29%).

 

Осврт на тржиште аутомобила – шта се дешавало у првој половини 2021. године?

Наведени продајни резултати за возила која су први пут регистрована у нашој земљи неоспорно говоре о опоравку након иницијалног удара пандемије вируса ЦОВИД-19. Ипак, треба имати у виду да је тржиште како половних, тако и нових возила доживело значајне промене, које су допринеле измењеним условима.

Пре свега, када је реч о новим аутомобилима, услед пандемије дошло је до потешкоћа у набавци одређених компоненти, а самим тим до застоја и смањене производње, па и мање понуде нових возила. То је последично утицало и на мању понуду половних аутомобила јер су се возачи чешће одлучивали да задрже своје возило и одложе продају свог половњака.

Мања понуда праћена великом потражњом довела је до раста цена половних аутомобила широм Европе, а посебно у сегменту млађих возила. Оваква дешавања на европском тржишту несумњиво утичу на цене у Србији, посебно када је реч о земљама из којих се увози значајан број половних аутомобила. Дакле, трошкови набавке половњака су сада већи, као и трошкови њиховог превоза, а неизоставан фактор је и обрачун царине, при чему се сада у пракси примењује каталог о вредностима половних аутомобила Ауто-мото савеза. Све то заједно има за последицу раст цене половњака.

На основу анализе можемо закључити да је евидентан опоравак тржишта, као и да је  приметан раст продаје у сегменту први пут регистрованих возила у Србији. Ипак, спорија производња нових возила и њихова мања понуда успоравају раст понуде половних возила, а уз актуелну потражњу и наведена дешавања на тржишту долази до промена у цени половњака. Имајући то у виду, можемо закључити да је могуће да дође до спорије стабилизације тржишта, односно споријег остваривања баланса понуде и тражње, као и достизања стабилне динамике у производњи, продаји и набавци.

Извор: портал Половни аутомобили, Војвођански новинар

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *