ШЕТЊА КРОЗ ИСТОРИЈУ ДИЗАЈНА У ВОЈВОДИНИ
ИЗЛОЖБА – ШЕТЊА КРОЗ ИСТОРИЈУ ДИЗАЈНА У ВОЈВОДИНИ (1945 – 1985), отвoрена је у културном простору „Свилара“, и траје до 5. октобра 2019. године.
Публици је представљено двадесетак репрезентативних примера из периода послератне историје дизајна са простора Војводине. Публика је овом поставком добила прилику да се упозна са неким, данас заборављеним, али антологијским делима из области графичког и индустријског дизајна која су паралелно обележила и привредни развој АП Војводине. Из разговора са аутором ове поставке теоретичарем уметности и медија, Здравком Рајчетићем, сазнајемо детаље о овој изложби.
„У оквиру ове изложбе је обухваћен период од 1945. до 1985. године, период послератне Југославије, период такозваног социјалистичког модернизма. Војводина је врло брзо прихватила дизајн и ту неку праксу, прво интуитивно, а затим и врло професионално, а ја сам све то ставио у један контекст привредног развоја Војводине и спојио са развојем дизајна у Војводини“- рекао је аутор изложбе.
Ж.Савић- „Овде је пре свега реч о индустријском дизајну?“
З.Рајчетић- „Имамо такође и графички дизајн, дизајн амбалаже, а овде чак имамо и једну агенцију која се бавила агитацијом и пропагандом, а касније прешла на дизајнирање сајамских штандова, то је Југореклам“.
Ж.Савић-„Чиме сте се водили када је у питању један овако велики приказ и графичког и индустријског дизајна“?
З.Рајчетић-„Ја се овде нисам бавио такозваним дизајном у култури, плакатом, каталогом и свим оним графичким средстима које се користе у култури и прораганди, него сам се искључиво везао за привреду и то је тај први ниво систематизације. Други ниво систематизације јесу дела која су награђивана или су се појављивала негде на неким сајмовима и ту добијала награде.Овде је заправо једна преисторија која треба да покаже да је неко индустријско обликовање постојало у Војводини и пре Другог светског рата.“
Објашњавајући понаособ поједине изложбене предмете, од којих су већини најпознатији:чувене Зефирове пећи рађене у артдеко стилу, производе предузећа „Југореклам“ које су прављене у пропагандне сврхе, затим примери израде рекламне амбалаже од којих су неке биле еколошке,што значи да се Војводини водила брига још седамдесетих година о рециклажи што је тренд тек неких последњих десетак година у свету, аутор изложбе је поменуо и њихове ауторе, ствароце, као и период када су они били у употреби, а неки од њих се користе и дан данас.
У оквиру изложбе могу се видети и чекрци за пецање настали у Суботици, на којима су им у то време завидели чак и Јапанци.Часопис „Индустријско обликовање“ је часопис који се бавио дизајнерским изврностима, а издавао је је дизајн центра из Београда који је пратио развој дизајна у Србији и бившој Југославији. Имамо примере амбалаже фабрике „Пионир“ , а на једној од њих се налази и препознатљиви лик девојчице из неке педесетитреће године. Ова амбалажа је чак старија од популарног Киндер јајета. Омот чувене галеб чоколада које постоје још пре Другог светког рата, чији се дизајн није много променио до данас ипак говоре о његовој упечатљивости.
Ова изложба је посебно занимљива младима који студирају дизајн, да се упознају са кратким историјом идустријског и графичког дизајна. Од аутора смо сазнали да је у плану наставак сличних поставки које ће датирати после 1985. године.