Ljudi s tri oka(44):  Đerđ KIRALJ – SENĆANSKO SREBRNO STADO

Električar Đerđ Kiralj iz Sente baveći se fotografijom čuva svoje živce i veruje da ga„ fotografija odvraća  od eventualnog pogrešnog koraka u životu“

Đerđ Kiralj

Pre više od četiri decenije „Foto revija“, tada jedini naš časopis za ljubitelje fotografije, objavio je, u rubrici „Analiza radova čitalaca“, nekoliko fotografija Đerđa Kiralja iz Sente. Rubriku je uređivao naš proslavljeni majstor fotografije Voja Marinković koji je  stručnim savetima pomagao mnogim fotoamaterima da od svojih snimaka načine što bolja autorska dela. Istovremeno je uspešno otkrivao mlade talente i podstrekavao ih na što kreativniji rad. Tako je pohvalio i fotografije Đerđa Kiralja nagoveštavajući njegovu promociju i na izložbama fotografija širom tadašnje Jugoslavije.

Bezbrižna dečja igra na obali Tise

  Autodidakta

 – Tajne fotografije sam počeo sam da otkrivam čitajući raznu stručnu literaturu.Tako sam uspeo da sam napravim i prvi aparat za kopiranje fotografija, koristeći neki stari fotografski aparat, a potom sam se pridružio članovima Foto kluba u Senti na čijem je čelu bio veoma agilni profesor dr Vojislav Janković. Okupljao je mlade zaljubljenike u fotografiju, organizovao osnovne fotografske tečajeve i diskusije o fotografiji. Izlagali smo naše radove na raznim izložbama u zemlji i inostranstvu i osvojili niz lepih priznanja. Ambicije su toliko porasle da smo u Senti organizovali čak i međunarodne izložbe fotografija,- rekao nam je sada već penzionisani senćanski električar koji tvrdi da mu je fotografija pomogla da očuva zdravlje jer „smiruje živce i odvraća od eventualnog pokrešnog koraka u životu“.

Radnik iz kudeljare

   Sa skromnom fotografskom tehnikom Kiralj je načinio sjajne „lajf“ fotografije, otrgnute iz svakodnevnog života, u njegovom neposrednom okruženju: gologuza deca u igri na obali reke, pastir sa  stadom ovaca i oblacima koji liče na odraz tog stada u ogledalu, portreti radnika iz fabrika, dece iz komšiluka, Romkinje koja uživa s cigarom od smotanog duvana u novinskom papiru,…

Prorok

Kada je analizirao Kiraljeve fotografije u „Foto reviji“ majstor Marinković je između ostalog napisao da je senćanski ljubitelj fotografije već pokazao autorsku zrelost i da je došlo vreme „da svoj hobi što bolje iskoristi, da mu radovi pređu granicu lokalnog interesa i počnu da vise na panoima fotografskih salona“. Marinkovićevo proročanstvo se brzo ostvarilo jer je Kiralj, kao član Foto kluba u Senti, počeo da osvaja mnoge nagrade na raznim izložbama, a kruna tih uspeha je srebrna medalja za fotografiju „Stado“ koja mu je pripala na 7.međuklupskoj izložbi na temu „Vojvodina i Vojvođani“, održanoj oktobra 1975. godine u Senti. Nagradu je osvojio u veoma jakoj konkurenciji od skoro hiljadu prispelih radova iz Novog Sada, Beograda, Kikinde, Maglaja, Sombora, Vršca, Omoljice, Bačke Topole, Temerina,…Izložba je imala internacionalni karakter jer su učestvovali i autori iz Belgije, Finske, Francuske, Mađarske i Poljske. Kiraljeva nagrađena fotografija pastira sa stadom ovaca objavljena je na naslovnoj strani kataloga izložbe i tako obišla svet.

Staroj Romkinji najveće zadovoljstvo pričinjava cigara od duvana zamotanog u novinski papir

I moja supruga je zavolela fotografije pa je uz pomoć mojih slika pravila goblene,- s ponosom veli Đerđ Kiralj,ali istovremeno sa žaljenjem konstatuje da u Senti više nema organizovanih aktivnosti Foto kluba koji je svojevremeno bio stecište velikog broja mladih posvećenih fotografiji i njenim neiscrpnim porukama za bolji, civilizovaniji i humaniji život.

Jedan od mnogih dečjih likova sa Kiraljevih fotografija snimljenih u pravom trenutku

BOJ NE BIJE SVIJETLO ORUŽJE…

  Đerđ Kiralj je rođen u Senti 13.februara 1944.godine. U rodnom gradu je završio osnovnu školu i Srednju elektrotehničku a potom studirao na Višoj tehničkoj školi u Subotici. Radio je u „Elektro-Bačkoj“ a zatim u „Žitoprometu“ u Senti , kao električar na održavanju.

Fotografijom se počeo baviti amaterski još kao učenik srednje škole i student u Subotici a organizovano u senćanskom Foto klubu u kojem je bio i član njegovog rukovodstva. Za snimanje ga je motivisalo sve što se nalazilo oko njega a pristojan životni standard mu je omogućavao da se bavi „skupim sportom“.Tome su doprinele i nagrade koje su uglavnom bile u fotografskom  materijalu.

Nikad nije raspolagao sa skupom tehnikom ali je i sa skromnom uspevao da realizuje vrhunska ostvarenja, naročito u oblasti piktorijalne fotografije. Neki Kiraljovi radovi nalaze se i u muzejskim kolekcijama „Zlatnog oka“.

 

Piše:Borivoj Mirosavljević

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *