Кански фаворити свечано отварају и затварају фестивал
Филм чувеног шпанског редитеља Педра Алмодовара „Бол и слава“ (Паин анд глорy) за који је Антонио Бандерас добио награду за најбољу мушку улогу на овогодишњем Канском фестивалу свечано ће отворити двадесет шесто издање Фестивала европског филма Палић 20. јула, док ће 26. јула белгијски филм „Млади Ахмед“, који је прослављеним редитељима, браћи Дарден, донео награду за најбољу режију у Кану свечано затворити омиљени палићки филмски фестивал.
Драма „Бол и слава“ Педра Алмодовара прати причу младог редитеља који преиспитује све изборе које је доносио у животу док му се свет руши, а садашњост и прошлост преплићу. Комбинована са фикцијом, радња је смештена у Мадрид осамдесетих година када млади редитељ Салвадор Мало, поново проживљава кључна животна искуства попут детињства шездесетих година које је обележило емигрирање његове породице у село у Валенсији у потрази за просперитетом, првог зрелог и болног љубавног искуства, писања као јединог вида терапије за заборављање незаборавног, искуства раног откривања филма, и осећаја бесконачне празнине коју ствара помисао на неспособност даљег снимања филмова. Опорављајући своју прошлост, Салвадор налази хитну потребу да то исприча и да у тој потреби нађе и своје спасење. Реч је о полуаутобиографији у којој је Алмодовар представио поједине аспекте свог живота о којима није говорио раније, а која, према речима овог редитеља, заједно са филмовима „Закон пожуде“ и „Лоше образовање“ представља део трилогије његових најличнијих и интроспективних филмова.
Говорећи о свом филму на међународној конференцији за медије у Кану, шпански редитељ је истакао неминовност преплитања фикције и стварности, и истакао је који су то делови који су истоветни његовом животу:
– „Овај филм није дословна прича мог живота, али све што се догађа главном лику могло се догодити и мени. Неке од тих ствари су ми се заиста и догодиле, али већина њих је измишљена. Када почнем да пишем сценарио, прве сцене имају неку везу са мојим животом, али онда фикција долази у игру, а када пишемо, морамо бити верни фикцији, а не стварности. Кинематографска фикција мора бити реалистична, чак и ако нас удаљава од стварности. Једна од ствари у филму која се заиста одиграла у стварном животу била је чињеница да сам имао везу која је дошла до краја иако је наша љубав још увек била жива, али су ме околности натерале да се одвојим од те особе, и то је невероватно болна ствар јер то није природно. Тај однос који је још био веома жив и од кога сам морао да одсечем – то је било као одсецање руке. То искуство, које су многи људи без сумње доживели, и ја сам прошао, само што у мом случају није било помирења, за разлику од онога што се догађа у филму.“
Трејлер филма „Бол и слава“: https://www.youtube.com/watch?v=4GMO3BgUIOk
Белгијски филм „Млади Ахмед“ браће Дарден говори о радикализацији белгијског тинејџера која га води у његов лични џихад. Ова филмска прича редитељског двојца која је наишла на изузетне реакције публике и критике у Кану, смештена је у данашњу Белгију, и покушава да кроз растрзаност тринаестогодишњака Ахмеда између његових идеала о чистоти створену под утицајем локалног имама и његових животних искушења, обради начин на који љубав према животу може превладати жељу за смрћу. Браћа Дарден истакла су захтеван рад на овом филму што је, према њиховим речима, очекивано с обзиром на комплексност теме:
– „Када смо завршили писање сценарија, схватили смо да смо, на неки начин, писали причу о безуспешним покушајима разних ликова да одврате младог фанатика Ахмеда, нашег главног лика, од извршења његовог убилачког плана. Када смо почели да пишемо, нисмо ни слутили да стварамо тако недокучив карактер, способан да нам измиче у толикој мери, остављајући нас без икакве могућности драматичне конструкције да га сустигнемо и изведемо из његовог убилачког лудила. Чак је и Јусуф, имам у фундаменталистичкој џамији, та магнетна фигура која је искористила енергију адолесцентских идеала да је фокусира на чистоћу и мржњу према нечистоћи, изненађен одлучношћу свог ученика. Али, може ли бити другачије? Може ли бити другачије када је фанатик тако млад, готово дете, и када га његов харизматични учитељ охрабрује да поштује измученог рођака, мртвог човека? Како предупредити жељу према убиству овог фанатичног дечака одсеченог од љубазности својих васпитача, од љубави своје мајке, и пријатељства и романтичних игара младе Луиз? Како може бити заустављен у тренутку када се, без прибегавања наивном оптимизму или невероватном срећном крају, може отворити животу, и прећи на нечистоћу коју је презирао до тог тренутка? Која сцена, који кадрови би нам омогућили да снимимо ту трансформацију и узнемирујући поглед публике која је ушла у Ахмедову таму, што могуће ближе ономе што га поседује, и онога одакле би коначно могао бити враћен?“
Трејлер филма „Млади Ахмед“:https://www.youtube.com/watch?v=mwu1HpJ13bE
Наведени филмови биће приказани ван конкуренције у оквиру Главног такмичарског програма који ове године броји 12 филмова. Осим ове традиционалне палићке селекције такмичарског карактера која доноси најактуелније наслове, филмови ће се такмичити и у оквиру селекције Паралеле и судари која обухвата најангажованије источноевропске филмове.
Новина у овогодишњем фестивалском програму су две нове селекције – Великани европске кинематографије, посвећена најновијим филмовима мајстора седме уметности Старог континента као и селекција Нови европски документарни филм која доноси најбоље документарце, филмској форми која изазива све већу пажњу публике и критичара.
Овогодишње, двадесет шесто издање Фестивала европског филма Палић, одржаће се од 20. до 26. јула на Палићу и у Суботици, у организацији Отвореног универзитета Суботица. Фестивал се традиционално одржава на више локација међу којима су јединствена Летња позорница на Палићу као и биоскопи Еуросинема, Абазија и Лифка. Током предфестивалског програма и централног дела манифестације публици ће бити представљено више од 130 филмова из свих крајева Европе, и то у 15 различитих селекција и програмских целина. Многи од филмова имаће своју српску и регионалну премијеру. Поред богатог филмског програма, публика ће моћи да ужива у бројним динамичним пратећим садржајима – концертима, изложбама, радионицама и стручним предавањима.